Переводчик

Количество·просмотров

середа, 5 червня 2013 р.

Експериментальне впровадження комплексних профілів навчання з використанням ІКТ

Водопян Наталія Іванівна,
заступник директора КЗО «Дніпропетровський
ліцей інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті імені Олеся Гончара»

Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, державна політика стосовно безперервної освіти проводиться у Дніпропетровському ліцеї інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті імені Олеся Гончара з урахуванням світових тенденцій освіти протягом життя, соціально-економічних, технологічних та соціокультурних змін. Безперервність освіти реалізується шляхом: забезпечення наступності змісту та координації навчально-виховної діяльності на різних ступенях освіти, що функціонують як продовження попередніх і передбачають підготовку громадян для можливого переходу на наступні ступені; забезпечення зв'язку між загальною середньою, вищою та післядипломною освітою. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 07.12.2009 року № 1101, педагогічний колектив ліцею проводить дослідно-експеримен-тальну роботу за темою: «Забезпечення наступності між допрофільною, профільною та професійною підготовкою у системі ліцей-університет».
Профільне навчання вимагає грамотного підбору кадрового потенціалу. У ліцеї працюють творчі педагоги, яким притаманні глибокі знання предмета і креативний підхід до викладання. Психологічною службою ліцею проведено комплексний моніторинг готовності педагогічного колективу до виконання завдань дослідно-експериментальної роботи, на основі якого було з’ясовано, що викладачі ліцею є людьми творчими, енергійними, здатними до інноваційної діяльності, розроблено план методичної роботи.


Широкої практики набуло залучення до викладацької роботи у ліцеї на умовах сумісництва провідних фахівців вищих учбових закладів, в першу чергу Дніпропетровського національного університету. Станом на 1 вересня 2012 року в складі викладачів ліцею 1 професор, 7 доцентів, 11 кандидатів наук, що становить 19 відсотків від загальної кількості педагогічних працівників ЛІТу.
Тісні контакти з університетом дають змогу в повній мірі використовувати його величезний інтелектуальний потенціал, матеріальну базу, залучати до викладання базових дисциплін і спецкурсів найкращих університетських викладачів. Доцільність залучення вузівських викладачів полягає не тільки в забезпеченні дуже високого рівня навчання, а й у тому, що викладання ведеться з урахуванням вимог вищої школи, де згодом навчатимуться ліцеїсти. А це – один з атрибутів концепції безперервної освіти, забезпечення наступності між профільною підготовкою у ліцеї та професійною – в університеті.
Допрофільна підготовка розпочинається з проведення щорічного Дніпропетровського турніру юних інтелектуалів, за результатами якого виявляються здібні та обдаровані учні міста. Організаторами турніру є ліцей інформаційних технологій, Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара та Дніпропетровська міська рада.
Допрофільна підготовка розпочинається з проведення щорічного Дніпропетровського турніру юних інтелектуалів, за результатами якого виявляються здібні та обдаровані учні міста. Організаторами турніру є ліцей інформаційних технологій, Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара та Дніпропетровська міська рада.
З жовтня щорічно у ліцеї починають працювати курси доліцейної підготовки, олімпіадні групи для здібних та обдарованих учнів 5-7 класів. Кращим учням курсів надаються пільги при конкурсному вступі до ліцею. Допрофільна підготовка учнів 8-9 класів реалізується через:
-    мережу спецкурсів, гуртків, факультативів;
-    виховні заходи (предметні тижні, робота аерокосмічного центру ліцею, зустрічі з науковцями Дніпропетровського національного університету ім.О.Гончара, профорієнтаційна робота);
-    участь ліцеїстів в олімпіадному, МАНівському русі, всеукраїнських інтелектуальних змаганнях;
-    реалізацію курсового та випускного проектів;
-    організацію спецкурсу «Основи вибору профілю навчання».
Для забезпечення викладання спеціальних курсів викладачами ліцею створені навчальні посібники, розроблені та апробуються програми.
ЛІТ – заклад для обдарованих та здібних дітей Дніпропетровська, тому щорічно ліцеїсти беруть активну участь у предметних олімпіадах, турнірах, конкурсах різної спрямованості, інтелектуальних іграх, дистанційних олімпіадах.
На базі ліцею плідно працює секція Малої академії наук «НаутіЛІТус», яка координує пошукову роботу ліцеїстів. У 2013 році у захисті науково-дослідницьких робіт на ІІ (обласному) етапі МАН України  стали призерами – 45 ліцеїстів за напрямами: фізика, математика, інформатика, економіка, географія, історія, філологія. На ІІІ (Всеукраїнському) етапі МАН України стали призерами – 8 ліцеїстів. Традиційно високою була результативність участі ліцеїстів у всеукраїнських предметних турнірах.
Створення психологічного супроводження навчального процесу в ліцеї у 8-9, 10-12 класах здійснюється з метою своєчасної оцінки комплексу індивідуальних особливостей підлітка з погляду його готовності до успішного навчання за певним профілем, попередження дезадаптації в умовах виникнення навчальних труднощів і стресів, пов’язаних із спілкуванням у колективі.
Для багатьох підлітків час навчання в 8-9 класах – період інтенсивних роздумів про майбутнє. Становлення у школярів ціннісних орієнтацій, які визначають напрям і зміст діяльності та активності особи, критерії оцінок і самооцінки, починається саме в підлітковому віці. У старшому шкільному віці стабілізуються основні психологічні характеристики особистості.
Учням необхідно вміти адекватно оцінювати свої особисті особливості, здібності, можливості та потреби, а також мати чітке уявлення про свої професійні і життєві плани.
Складовою частиною цієї роботи є впровадження експериментального курсу «Основи вибору профілю» для ліцеїстів дев'ятих класів. Метою курсу є формування у ліцеїстів готовності до професійного і соціального самовизначення. На відміну від більшості курсів, задачею цього є не стільки передача конкретних знань і формування конкретних умінь, а отримання ліцеїстами знань про себе, визначення власної позиції по найважливіших життєвих питаннях і власних методів досягнення своїх цілей в житті.
Моніторинг вступу випускників ліцею до вищих навчальних закладів, проведення профорієнтаційного анкетування та тестування, аналіз вибору спецкурсів та створення науково–дослідницьких робіт  дає змогу виділити наступні напрямки допрофільної підготовки та профільного навчання ліцеїстів:
Інформаційні технології та програмування
Математика та основи інформатики
Фізика, техніка, основи інформатики та моделювання.
Профілі, що введені у ліцеї обов’язково пов’язані з засвоєнням основ інформаційних технологій. Це є необхідним тому що: використання комп’ютерних технологій  розширилась до таких масштабів, що будь-яка людина, навіть не працюючи у відповідній технологічній галузі обов’язково буде використовувати комунікаційні технології, інтелектуальні апарати та системи, бази обліку громадян тощо. Використання  інформаційних технологій вже є не лише професійною справою, але й загально громадянською культурою.
В той же час існує багато особливостей використання інформаційних технологій у спеціалістів різних профілів. Різниця між спеціалізаціями складає не більше 8 навчальних годин за профілем із загальної кількості  38 годин. А у споріднених профілів різниця може складати 2-4 години. Різницю в основному будуть складати особливості підходу до викладання технологій та вибору засобів програмування, а також рівень вимог до знань і умінь учнів, що навчаються за відповідними профілями. У всіх профілях обов’язково передбачається:
-    Поглиблене вивчення профільних предметів;
-    Детальне вивчення офісних пакетів: текстові редактори, табличні процесори та інші;
-    Презентаційні пакети,  проектування та розробка презентації власних досягнень;
-    Ознайомлення з основами баз даних для користувачів;
-    Інтернет та Web-технології;
-    Основи комп’ютерної графіки та дизайну;
-    Основи будови комп’ютера та особливості операційних систем;
-    Основи захисту даних та безпечної роботи на комп’ютері.
Інноваційним кроком у введенні профільного навчання є впровадження  комплексних профілів навчання із застосуванням інформаційних технологій. Ця технологія успішно працює у ліцеї протягом 20  років і представлена моделлю проектно-дослідницької діяльності ліцеїстів з використанням комп’ютерних технологій. Досвід педагогічного колективу в згаданій сфері став підґрунтям до використання різних форм навчальних проектів: від простих монопредметних до профільних, що відповідають напрямам довузівської спеціалізації. Матеріали ліцею із застосування технології проектної навчальної діяльності внесено до «Енциклопедії інноваційних педагогічних технологій».
Під час проведення експерименту, у ліцеї реалізовано:
-    експериментальне впровадження моделі профільної підготовки учнів ліцею у системі ліцей-університет. Практична реалізація навчально-профільного комплексу «Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті – Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара»;

-    реалізація профільного навчання за комплексними профілями із застосуванням інформаційних технологій;

-    запровадження в профільних класах елементів дистанційного навчання;

-    створення інформаційного центру із застосуванням Web-технологій;

-    забезпечення допрофільної підготовки, моніторингу розвитку профільних здібностей. Апробація експериментального інтегрованого курсу «Вибір профілю навчання» ;

-    розробка науково-методичного забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
-    проведення підвищення кваліфікації освітнього рівня педагогічних працівників;
-    аналіз впливу науково-дослідницької діяльності учнів на вибір професії;
-    створення консультаційного пункту для учнів. Здійснення моніторингу рівня сформованості професійних компетентностей учнів;
-    накопичення набутого педагогічного досвіду з питань профільного навчання.

Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій при Дніпропетровському національному університеті імені Олеся Гончара є повноцінною складовою  соціальної сфери життя суспільства, освіта у якому відображає характерні особливості сучасності – широкі можливості для індивідуальної освітньої траєкторії  дитини, реалізації профільних та  інших потреб; зростаючу роль суб'єкта в забезпеченні власних інтересів і можливостей, різноманітність моделей діяльності. Сформувати світогляд, чітку життєву позицію, соціальний інтелект молодої людини тільки засобами навчального закладу неможливо. Тому для вирішення даної проблеми в першу чергу вважаємо за необхідне і важливе розвивати соціальне партнерство, завдання якого – розвиток суспільної участі в управлінні освітою через реалізацію пріоритетних напрямів розвитку освіти; що у свою чергу сприяє:
ü   Підвищенню якості освіти;
ü   Забезпеченню доступності якісної загальної освіти;
ü   Підвищенню інвестиційної привабливості сфери освіти;
ü   Формування ефективного ринку освітніх послуг.
В умовах реформування промисловості, впровадження комп’ютерних технологій в усі її сфери, зростає інтерес виробництва, бізнес-сектору до фахівців, що володіють спеціальними і актуальними знаннями, які формуються в системі багаторівневої підготовки фахівця. Одним з пріоритетних напрямів розвитку багаторівневої підготовки фахівців є формування стійкого взаємозв'язку освітньої установи з виробництвом. Це може бути реалізовано у рамках соціальної партнерської співпраці між системою освіти і сферою праці, через їх інтеграцію. Сучасність вимагає від випускника середнього загальноосвітнього навчального закладу високої міри компетентності, творчої підготовленості до самостійного життя і професійної діяльності. Тому одним з основних результатів діяльності ліцею є система ключових компетенцій випускників та уміння творчо використовувати їх в різних сферах життя. Однак, не завжди для вирішення проблеми можна застосувати готову схему, тому головним завданням педагогічного колективу є виховання особистості, здатної вільно орієнтуватись у сучасному інформаційному просторі, ефективно навчатись протягом життя.
Сьогодні, в умовах зростаючої конкуренції, економіка потребує великої кількості висококваліфікованих працівників, тому на ринку освітніх послуг з’являється новий гравець – роботодавець. Проте більшість компаній наразі не розраховує, що отримана освіта у навчальних закладах дозволить молодому спеціалісту одразу стати до роботи. Отримані знання сприймають як відправну точку для подальшого навчання молодого спеціаліста. Особливій критиці з боку компаній піддаються практичні навички випускників, котрі не відповідають умовам ринку. Тож компанії, які прагнуть отримати кваліфікованих молодих спеціалістів, шукають нові можливості для їх підготовки.
Для досягнення цієї мети Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій  і бізнесові компанії створюють партнерські відносини, виграшні для обох сторін. Ліцей забезпечує себе новими ідеями зі сфери бізнесу, що допомагає успішно забезпечувати інформаційну складову профільного навчання, проводити наукові дослідження при підготовці ліцеїстів. Бізнес надає навчальному закладу зворотний зв’язок щодо готовності випускників до успішної професійної діяльності, зорієнтувати систему навчання  на формування актуальних для сучасного ринку праці професійних компетенцій. Окрім цього, налагоджена система роботи ЛІТу з потенційними роботодавцями підвищує привабливість навчального закладу в очах  абітурієнтів. Компанії, в свою чергу, можуть розвинути систему адресної підготовки майбутніх працівників, котрі закриватимуть вакансії та матимуть достатньо практичних навичок для успішної роботи. Також вони можуть приймати безпосередню участь у підготовці кадрів, направляючи своїх топ-менеджерів для проведення профорієнтаційної роботи у ліцеї.



Немає коментарів:

Дописати коментар